باداب سورت چشمه جادویی
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

باداب سورت چشمه جادویی
فکر کنيد روي صخره هاي نارنجي رنگي قدم مي زنيد که لايه لايه زمين رابالا رفته اند و آب از بلورهاي سنگي شان چکه مي کند... رو که بر مي گردانيد، پشتسرتان زمين لايه لايه سبزآبي است... کمي آن طرف تر، لايه لايه زرد... فکر کنيدمشتتان را زير يکي از قنديل هاي سنگي گرفته ايد و آب صخره ها را مزه مزه مي کنيد؛ترش، خنک، متفاوت! بعد يکي پيدا شود و از جادويي بودن اين معجون زرد رنگ بگويد کهشفاي بيماري هاست و دواي دو هزار درد! براي سفر به چنين سرزمين شگفت انگيزي حاضريدچه بهايي را بپردازيد؟
 
مشابه اين چشمه ها تنها در سه کشور ترکيه، امريکا و نيوزلند وجوددارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد يک چشمه محلي باقي مانده،از توريستي ترين جاذبه هاي طبيعي اين کشورها محسوب ميشوند
يک بليط به مقصد ساري کفايت مي کند تا اسرارآميزترين نقطه زمين راببينيد. اينجا سرزمين عجايب است. جايي که طبيعت بازي رنگ ها و سنگ ها را بهانه چندقرن شگفت زدگي انسان ها قرار داده است. کافي است پايتان به چشمه هاي آب معدني بادابسورت برسد تا اين تابلوي اسرارآميز را مقابل چشمانتان ببينيد. پديده حيرت آوري که در 68 كيلومتري شمال دامغان و 7 كيلومتري غرب روستاي بادله قرار گرفته و دومين اثرميراث طبيعي ثبت شده ايران به شمار مي رود.
 

باداب سورت دو چشمه دارد... با آب هايي که هر کدام رنگ، بو و مزه خودشان را دارند. يكي شور شور و ديگري ترش و شيرين!
چشمه شور باداب سورت استخر آبي كوچكي است كه معمولا در تابستان براي آب تني استفاده مي شود و درمان دردهاي كمر، پا،روماتيسم، ميگرن و امراض پوستي را به ميهمانانش هديه مي دهد. روستائيان سنگ هاي اينصخره ها را داخل آتش مي گذارند و وقتي خوب داغ شدند، آنها را در آب گوگردي قرار ميدهند و از آن براي التيام پوست و دردهاي مختلف استفاده مي كنند.
اما چشمه ديگر باداب سورت كه در نزديکي اين چشمه قرار گرفته، با آب زرد ونارنجي رنگش که از صخره ها نشت مي کند، اكسيد آهن را قعر صخره ها به زمين مي آورد. آب هاي رسوبي اين دو چشمه هزاران سال است که از كوه سرازير مي شوند و ده ها حوضچهكوچك رنگين را در دل صخره ها پر مي کنند. حوضچه هايي که تماشاي سرخي و زردي و سبزيآنها سر ذوقتان مي آورد و باور طبيعي بودن منطقه را برايتان دشوار مي کند. اما اگرخوش شانس باشيد و بتوانيد طلوع و غروب خورشيد را هم در باداب سورت ببينيد، از اينهم شگفت زده تر مي شويد! تلالو خورشيد در حوضچه ها و انعكاس نور آنها در سايه روشنطبيعت شايد زيباترين صحنه اي باشد که در عمرتان ديده ايد.
چشمه آب معدني بادآب سورت نوعي ژئو پارك است که در ارتفاع 1841 مترياز سطح دريا قرار گرفته است. براي ديدن اين چشمه، بايد به شهرستان ساري، بخشچهاردانگه، دهستان پشت كوه سفر کنيد يا از جاده شهميرزاد (سمنان)- ساري به سمتکياسر حرکت کنيد و در 35 كيلومتري كياسر به سمت روستاي اورست و مالخاست برويد. ازاينجا به بعد، 25 كيلومتر جاده فرعي پيش روي شماست که ظاهرا آسفالت چندان مناسبي همندارد. هر چند که جاده هاي استان سمنان مسافت کمتري دارد و ايمن تر هستند اما درمقابل، جاده هاي استان مازندران (محور کياسر) به مراتب زيباترند و به عنوان طولانيترين جاده جنگلي کشور لقب گرفته اند که گذر از آن خالي از لطف نيست.
اين چشمه که همزمان با آخرين چين خوردگي هاي البرز دردوران چهارم زمين شناسي شكل گرفته، از شمال با ارتفاعات و تپه هاي پوشيده ازجنگلهاي سوزني برگ، از جنوب با دره، از شرق با ارتفاعات پوشيده از گياهان بوته اي ودرختچه و از غرب با معدن سنگ هاي تزئيني احاطه شده است.
اما باداب سورت به همين جا ختم نمي شود. اگر در امتداد اين چشمه هاصدها متر به سمت شمال برويد، در ارتفاعات به باداب سورت قديمي مي رسيد که البته ازسال ها پيش خشک شده است اما آثار شگفت انگيز آن هنوز هم پابرجاست. غير از اين،باداب سورت ديگري هم وجود دارد که به باداب سورت کوچک يا شورسر معروف است.
اين چشمه بسيار کوچک که در روستاي اروست قرار گرفته، خواصدرماني بسيار بيشتري دارد و يکي از گردشگر پذيرترين نواحي روستاي اروست به حساب ميآيد.
اسم و رسم چشمه ها

اگر معنايباداب سورت را از محلي هاي اين چشمه بپرسيد، برايتان خواهند گفت که باداب به معنيآب گاز دار است و سورت به معناي شدت اثر و اين کلمه روي هم رفته معناي اثر آبگازدار را خواهد داد. با اين حال، اين چشمه ها در ايران به چشمه هاي طلايي يا قصرطلايي معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد و نارنجي شان وام گرفته اند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 332
بازدید کل : 1436498
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1